CanibaliAfetiva  


Rubens Gerchman
Monalou
Fotografia e tinta s/material fotográfico c/contato s/madeira/ Photograph and paint on photographic material, contact on wood
1975
128 X 106 cm

Tarsilou
Fotografia e tinta s/material fotográfico c/contato s/madeira/ 1975
128 X 106 cm

Rubens Gerchman
(Rio de Janeiro/RJ 1942)

Artista que seguiu coerente com o ideário antropofágico é Rubens Gerchman, inspirador da Tropicália, que devorou o melhor da arte internacional para gerar uma espécie de pop suburbano, onde putas e marginais substituem os habituais nobres ou burgueses. Sem falar que, as séries dos Beijos e Banco Detrás já pressupunham verdadeira canibáliafetiva. Tarsilou é das melhores alegorias pós-Antropofagia que conhecemos, fazendo de Gerchman um pop tropical. MonaLou, a outra obra exposta, também é símbolo desta trajetória de Gerchman, sempre bem recebida no Brasil e na América Latina.

An artist who was always coherent with the anthropophagic set of political, social and economic ideas, Gerchman was one of those who inspired Tropicália - which devoured the best offered by international art to generate a kind of suburban pop, where whores and outcasts take the place or regular nobles and bourgeois. Not to mention that the Beijos (Kisses) and Banco de Trás (Backseat) series already proclaimed true canibáliafetiva. Tarsilou is one of the best post-anthropophagic representations we know, turning Gerchman into a tropical pop. MonaLou, the other work in the exhibit, is also a symbol of Gerchman’s line of work, which is always welcomed in Brazil and Latin America.

Volta   Back

Aguilar Antonio Henrique do Amaral Artur Alípio Barrio Caíto Siron Franco Ivald Granato Iatã Canabrava Franz Krajcberg Maria Martins Rubens Gerchman Nelson Leiner Nuno Ramos Hélio Oiticica Antonio Peticov Texto do Curador

Texto do Curador   Livro de Visitas   Créditos   English